Valokuvaus: Wonder Festival 2013

11.55

Näin Turussa olleiden "Huumeita ja nakuilua"-seksivaupippaloiden (No, senhän me nyt ehkäpä tiedämmekin, että keltainen lehdistö on saattanut vähän lyödä ylimääräistä löylyä tähänkin tapaukseen.) jälkeisenä maanantaina on varmaankin oikein sopivaa palata parin viikon takaisten Espoon Serenassa järjestettyjen Wonder Festivalien tunnelmiin.

Aikoinaan perustamani SESSIONS2-kuvaustiimi oli vastuussa tapahtuman taltioinnista. Olen itsekin ehtinyt tekemään tämän porukan kanssa vesipuistobileiden kuvauksia useina vuosina, joten siinä sivussa olen tullut hyvinkin tietoiseksi mitä kaikkea sekä kuvaajilta että kalustolta näissä poikkeuksellisissa olosuhteissa vaaditaan. Kuvitelkaapa itse olevanne kuvaajan housuissa hetken aikaa; vesipuistossa sisällä on 32 astetta lämmintä ja erittäin kosteaa, vesi lentää korkeissa kaarissa ja parhaat yksilökuvat tapahtuman kävijöistä saa käytännössä menemällä seisomaan keskelle pääallasta tuhansien ja taas tuhansien eurojen arvoisen kameralaitteiston kanssa, mutta samalla pitää muistaa se että vesipuiston ulkonakin tapahtuu ikuistamisen arvoisia asioita ja siellä on 22 astetta pakkasta. Kuka tahansa valokuvauksesta vähänkin ymmärtävä ymmärtää sen, että olosuhteet ovat poikkeuksellisen haastavat ja riskialttiit. Siitä huolimatta vuodesta toiseen kuvien laatu on seuraavaa:

























Yllä siis erittäin kapea viipale tapahtumassa otetuista kuvista. Lisää löytyy Wonder Festivalin Facebook-sivuilta, SESSIONS2:n omilta Facebook-sivuilta sekä laajimmin (ja parhaalla laadulla) SESSIONS2.com:ista.

Olen pojistani ja tytöistäni erittäin ylpeä katsoessani näitä kuvia. Erityisen ylpeä olen nykyisestä Site Managerista Karo Holmbergista, joka on kovalla työllä vienyt organisaation toimintaa eteenpäin sen jälkeen kun hänelle viestikapulan luovutin viitisen vuotta sitten. Suomalaiseen keskustelukulttuuriin ei normaalisti kuulu oman porukan hehkuttaminen, mutta tässä tapauksessa varaan oikeuden sanoa näitä kuvia tuottavien henkilöiden olevan ehdottomasti kovatasoisin ja ammattimaisin tapahtumakuvaustiimi, joka tästä maasta löytyy. Kilpailu olisi tervetullutta, mutta sitä ei ole vuosiin näkynyt ehkä siksikään, että uudet varteenotettavat tapahtumakuvaajat elektronisen musiikin piiristä pyritään huomaamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tuomaan toiminnan piiriin sen jatkuvuuden takaamiseksi - juuri niinkuin pitääkin.

Mitenkö nämä kuvat sitten syntyvät? Alla muutama kuva itse kuvaajista työn touhussa.










Wonder Festival itsessään oli tapahtuma aivan huikea. Perjantain pääesiintyjä Fatboy Slim (jonka esiintymisareenat vaihtelevat nykyään aika merkittävästi; ennen Serenaa mies oli juuri soittanut House of Commonsissa) villitsi yleisön täysin ja lauantaina paikalla oli vielä merkittävästi enemmän porukkaa. Serenaan oli roudattu paikalle sekä valo- että muuta tekniikkaa enemmän kuin olen siellä koskaan aikaisemmin nähnyt ja muutenkin järjestelyiden toimivuudesta pitää antaa järjestäjille erityiskiitosta.

Kiitoksia vaan. Ensi vuonna uudestaan?

You Might Also Like

28 kommenttia

  1. Rokrok! Iso käsi myös Jouni-sedälle <3

    J-setä on yksi niistä vaikuttajista Suomalaisessa tapahtumakuvauskulttuurissa jotka lähti viemään asioita oikeaan suuntaan - muita tietysti Klubitus.org sekä Ville&Vaavu :)

    VastaaPoista
  2. Olisin ystävällisesti kysynyt ammattilehtikuvaajana, että missä ovat ne maamme ammattimaisimmat tapahtumakuvat?
    Ovatko ne jossain piilossa? Tässä kun on näkyvillä aivan tavanomaista amatöörikuvaa...kerrotko osoitetta, kiitos.
    Jore Puusa
    Lehtikuvaaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jore,

      Kiitoksia kiinnostuksestasi asiaan ja ystävällishenkisestä kysymyksestäsi. Olen törmännyt kaltaisiisi teräväkielisiin internetissä ilkkuviin ammattilaisiin aikaisemminkin (ai niin, sinuunkin - olethan tehnyt tämän saman jo kertaalleen tässä blogissa) ja se saa minut kovasti uteliaalle tuulelle; kuinka ankeata elämän täytyy olla, että sitä on pakko piristää piikittelemällä muille voidakseen tuntea ylemmyydentuntoa?

      Tervetuloa seuraamaan SESSIONS2-tiimin toimintaa valitsemaasi tapahtumaan. Järjestäisin sinullekin kuvauspassin, jotta voisit osoittaa ylivertaisuutesi. Valitettavasti näihin tiettyihin tapahtumiin kuitenkin ylipäätään päästetään kameran kanssa huseeraamaan ainoastaan sellaisia ihmisiä, jotka varmasti tietävät mitä tekevät. Teistä lehtikuvaajista ja kyvystänne toimia ammattimaisesti (johon ensisijaisesti viittasin puhuessani SESSIONS2:n kuvaajista ryhmänä) on aika huonoja kokemuksia - enkä edes puhu nyt mistään Ypäjän Sanomien kesäkuvaajista. Tapahtumakuvaajalta vaadittavien toimintamallien totaalisen huomioimattomuuden (tietotaidon puutteen ja huonon asenteen johdosta) lisäksi ko. lehtikuvaajat ovat saaneet näistä tapahtumista säännönmukaisesti niin susipaskoja kuvia ettei teitä yleensä juuri kaivata paikalle ja työnantajanne vuodesta toiseen varastavat amatöörikuviamme julkaisuihinsa.

      Seuraavan kerran kun herra Puusaa taas kaihertaa yksinäisyys tai joku muu negatiivinen tunne, niin pyytäisin etsimään ongelman ratkaisuksi jonkun positiivisen toimintamallin. Internet on kyllästynyt sinuun ja ongelmiisi, Jore.

      Poista
    2. Hei Jore! Miksi menit yhtäkkiä kovin hiljaiseksi? Vastaa haasteeseen kuin mies ja todista kyvykkyytesi jos pystyt!

      Poista
  3. Koen tarvetta syventää Jounin kertomusta.

    Toimiessamme (elektronisen musiikin) festivaalien ja tapahtumien kuvaustiiminä, lehtitalot pyytävät meiltä hyvinkin usein kuvamateriaalia juttujensa kuvitukseksi. Lehtitalojen lisäksi kuviamme käyttävät laaja kattaus ihmisiä artisteista tapahtumatuottajiin ja ihan tavan yksityisiin ihmisiin. Tämä tosiaan siinä tapauksessa, etteivät päädy varastamaan niitä (kuten vuosittain usein huomaamme).

    Haluan myös sivuta yleisintä väittämäänne, että harrastelijat vievät ammattilaisten työt nimenomaan hintakilpailulla. Lehtitalojen kuvatoiveet kariutuvat yleensä huomatessaan, että joutuvat maksamaan kuvista niiden tasoisen hinnan. SESSIONS2:n ei muutenkaan kilpaile hinnalla - samaa ohjenuoraa toteutamme tämän ammatin harjoittamisessa kauttaaltaan. Tämänkin tapahtuman kuvausbudjetti kahdelle päivälle oli nelinumeroinen (eikä alkanut ykkösellä).

    Hyvät valokuvaajat vievät pääosin kaikki työt, huolimatta heidän koulutustaustastaan. Hyväksi (ja parhaaksi) pääsee kovalla työllä ja itsekurilla; ei itkemällä internetissä "koska muut", kuten Te teette.

    Olen itse myynyt lehtitaloille enemmän tapahtumakuvia elektronisen musiikin tapahtumista mitä olen heidän (omia) kuvaajiaan nähnyt toteuttavan edes keskinkertaista tapahtumakuvaa - keskinkertaisia (lue: julkaisukelpoista kuvaa tuottavia) tapahtumakuvaajia Suomesta löytyy harrastajapuolelta niin paljon, että hirvittää mitä tapahtuisi ammatti(lehti)kuvaajille mikäli harrastelijat päättäisivät siirtyä tekemään lehtikuvausta työkseen.

    Epäilemättä osa näistä ammattikuvaajista aloittaisi vuosikymmenien itkuvirren internetissä "harrastelijoiden viedessä heidän työnsä". Tämä polku on heille tuttu idolinsa valheellisin ja virheellisin väitteiden esiintuomana. Se idoli olette te herra Puusa.

    Annan Teille, Jore Puusa, ensiluokkaisen mahdollisuuden ottaa miehestä mittaa ja tunkea jauhot muiden suuhun näyttämällä mistä puusta Teidät on veistetty. Sanojen veistelyn sijaan, tule ja tee; olettehan valokuvaaja ettekä pahainen roskablogisti!

    Vien Jounin ajatuksen vielä hieman pidemmälle: SESSIOSN2:n nykyisenä Site Managerina KUTSUN teidät valokuvaamaan kanssani johonkin elektronisen musiikin tapahtumaan. Pyydän Teitä vastaamaan haasteeseen ja toteuttamaan vastaavanlaisen gallerian mitä me toimitamme jokaisesta tapahtumasta, vuodesta toiseen. Alla karrikoidut speksit:
    - Toimitettavat kuvat: web-resoluutio (960px pitkä sivu)
    - Teknisesti onnistunut galleria
    - Sisältörikas kuvallinen kertomus
    - Tapahtuman tunnelma välittyy myös heille jotka eivät tapahtumassa olleet
    - noin 35-50kuvaa

    Heitän haasten pelkästään oppimistarkoituksessa. Tule ja näytä miten todellinen kovanluokan ykköstykki toteuttaa tapahtumakuvauksen. Jos ette halua vastata haasteeseen vaan haluatte työstänne palkkaa - sovitaan hinta, maksan sen omasta pussistani. Mikäli toimittamienne kuvien laatu ei vastaa tilaajan vaatimuksia, reklamoin kyllä - kuten ammattipuolella on tapana.

    Tämä olisi meille oiva mahdollisuus oppia vuosikymmenien karaisemalta valokuvaajalta :)


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä lähtee vähän Puusalaista tapahtumakuvaa. http://kuvajournalismia.blogspot.fi/2013/03/peruskeikan-anatomiaa-ja-sarja-jatkuuuu.html

      Poista
  4. En yleenäs kommentoi näin kärkkäästi, kun en ole penaalin terävin kynä näissä karkeloissa, mutta ei herranjestas sentään mitä schaissekuvaa ammattilaiselta - onks tää kaveri joku trolli?!? Opettelisit edes käsittelemään noita kuvia ennen kun tuut tänne huutelemaan... :/ -k-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...ja tämä siis replynä ylempään Timon viestiin.

      Poista
    2. Joo - just näin - mulla oli taas jäänyt kynä teroittamatta :)

      Poista
  5. Missä lehdessä Jore on töissä? Ainoat Joren kuvat mitä olen nähnyt oli jotain latteita Neuvostoliitto tyylisiä MV alastonkuvia, selkeästi kavereille apurahahakemuksen liitteeksi tarkoitettu.

    VastaaPoista
  6. Jore on keksinyt mm. kuvajournalismin, eroottisen valokuvauksen ja ruudin. Joten pientä respektiä.

    VastaaPoista
  7. Kuvat ovat kauniita, mutta olen Joren kanssa samaa mieltä, että ei nämä parasta mitä maa päällää kantaa -settiä ole.
    Tila on hyvin tehty, eli siis paljon valoa ja savua ja yms, josta ei voi saada huonoa kuvaa.
    Joten mun respectit menee valo- ja tilasuunnittelupuolelle.

    Kuvaajat ovat toki hoitaneet homman kotiin ihan ok, mutta ei noissa kuvien kuvaustekniikassa tai kuvaajien taidossa varsinaisesti mitään ihmeellistä ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Kyllähän tuoltakin huonoa kuvaa saa aikaiseksi jos ei osaa hommiaan.

      Wonder Festival on kuitenkin vain yksi tapahtuma monista joita vuosittain kuvaamme noin 60-70kpl. Wonder Festival, Whiteout ja SummerSound Festival ovat niitä tapahtumia joissa valaisua on todella paljon. Niissäkin kuvaaminen on kuitenkin haastavampaa kuin perus bändikeikalla missä bändit ovat jatkuvasti täysin valaistuja.

      Käy Calle ihmeessä itse kuvaamassa bileissä (ei siis bändijuttuja) niin alkaa aukeamaan mikä on haasteellista :)

      Jorehan ei suinkaan sanonut, että kuvat olisivat kauniita - tai mitään muutakaan positiivista. Hänen mielestään nämä kuvat eivät ole ammattimaisia tai ammattilaisten ottamia - kumpikin väite on väärä. Olen nähnyt paljonkin muiden ammattilaisten ottamia bilekuvia ja ovat sisällöltään ja tekniikaltaan kaukana.

      Poista
  8. Olipa mielenkiintoisen näköistä ja tähän päivään soveltuvaa kuvamateriaalia. Puusan kuvamateriaalit jos näyttävät Neuvostoliitto-tyylisiltä, ovatkin siltä ajalta, tuoreen näköistä kuvaa on todella vaikea löytää.

    Paikan ja ajan hengen tuominen kuviin on aina a ja o kuvissa, mielestäni nämä näyttävät juuri sellaisilta. Itse olen juuri kuvannut tuollaisissa olosuhteissa n. 3 viikkoa 2-3 tuntia päivässä 6 päivää viikossa ja allekirjoitan, ettei kuvausolosuhteet ole mitkään helpot. Hienoa tunnelmaa ja vesi elementtinä tulee loistavasti esille kuvissa. Bileet näkyy ja välittyy kuvissa. How to osio on myös aina kiinnostavaa nähtävää.

    VastaaPoista
  9. Kiiinnostavaa keskustelua kerrassaan! Haluan vain oikaista yhden Caro²:n kommentin. Sanoit "Wonder Festival, Whiteout ja SummerSound Festival ovat niitä tapahtumia joissa valaisua on todella paljon. Niissäkin kuvaaminen on kuitenkin haastavampaa kuin perus bändikeikalla missä bändit ovat jatkuvasti täysin valaistuja.". Bändifotaajana (amatöörinä;)) tiedän, ettei asia suinkaan ole näin, vaan kyse on monesti pitkälti tuurista, että saa valon just oikein. Spottien metsästystä. Mehän kuvataan pääasiassa vaan ne kolme ekaa ilman salamaa. Joilalkin bändeillä on lisäksi tapana haluta olla niiden biisien ajan hämärässä, pääasin punaisessa valossa. kun neljäs biisi alkaa, niin koko valoarsenaali räjähtää käyntiin. Oman uuden haasteensa tuo isojen bändien suosimat lediseinät lavan taustalla.

    Silti en suostu julkaisemaan tämän tasoista kamaa: http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288541641579.html, vaan mielummin hieman "amatöörimäisempää": http://susannahonkasalo.com/index.php/concerts/steve-vai-circus-2012.

    Vielä loppuun, että mun mielestä olette todella taitavia ja kuvista välittyy juuri se, mitä pitääkin :)

    VastaaPoista
  10. Kommentoisin tuohon "Keltainen lehdistö" aloitukseen vaikka se ei sinällään asiaan kuulu: asian sisältö on suoraan poliisin tiedottamasta asiasta. Asiassa ei ole tippaakaan keltainen lehdistö lisää. Vaan asia kerrottiin tapahtumasta niinkuin paikallien poliisi sen tiedotti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos jo jutun otsikko on "Huumeita ja nakuilua - Tanssimaraton lähti käsistä", niin musta on jotenkin hilpeää väittää ettei uutinen sisällä keltaisen lehdistön omaa asenne- ja shokkiarvolisää. Myös poliisi voisi hieman miettiä tiedottamistaan. "Poliisin mukaan yleisvaikutelmaksi jäi se, että huumausaineita oli hyvinkin paljon tarjolla ja niitä myös käytettiin estoitta"-tyyliset spekuloinnit eivät mielestäni anna kovin hyvää kuvaa ammattitaidosta ja tältä tuntuu erityisesti koska pystyn peilaamaan poliisien väitettä sekä yleistietämystäni näistä tapahtumista että paikalla olleiden ystävieni ja tuttujeni kertomuksia vasten.

      Kyllä, huumausaineita varmasti käytettiin tässäkin tapahtumassa. Toisaalta ne ovat nykyään läsnä yksittäistapauksina aivan kaikkialla (ei tästä ole kauaakaan kuin juoduin pyytämään konduktööriä junassa tsekkaamaan vessasta huumeruiskun pois narkomaanin jäljiltä aavistukseni perusteella siltä varalta, että seuraava kävijä on esim. lapsi) ja tämän tapahtuman mittakaavassa jokaisessa vastaavan kokoisessa baarissa normaalina viikonloppuna. Selektiivinen silmien sulkeminen ja avaaminen on vähän vitsikästä eikä aja kenenkään intressejä.

      Poista
  11. No ei noi kyllä mitään tajunnanräjäyttäviä kuvia ole. Toi hehkutus on kyllä ihan turhaa. On suomenselkä täynnä selkääntaputtelijoita ja pitäjien rallikunkut huutelee olevansa maailmanluokan autolla-ajajia, mutta ei se niistä mitään Kankkusia tee. Tässä on nyt vähän sama tilanne. Ihan kivat valot asennettu paikalle hei ja silleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olet ihan oikeassa. Piru kun tuli taas taputeltua selkään eikä potkittua päähän. Koitan parantaa tapani ja keskittyä vastedes lyömään jokaista joka kehtaa nostaa päätään senttiäkään kenenkään muun yläpuolelle. Ylpistyvät muuten, perkeleet. Mitä siitäkin sitten tulee? :D

      Poista
    2. Käytännössä sokeakin ottaa samat kuvat. Just point and shoot.

      Poista
    3. Näin on, kato. Seuraava vastaavan tason kommentti pääseekin sit roskakoriin ihan vaan osoittaakseni, että tiedän missä delete-nappi sijaitsee.

      Poista
  12. Tässä Jore Puusa, tiistaina klo 16.18.
    Pyytäisin kohteliaimmin Karo Holmbergia muuttamaan bloggauksensa otsikkoa "Jore Puusa, valehteleva roskablogisti" toisenlaiseksi. Juttua en toki pyydä muuttamaan tai poistamaan.
    Nyt googlaus antaa tuon jutun ykköseksi, jouduttuani lopettamaan blogini.
    Tästä on ollut tänään kohtuutonta haittaa eräälle Puusa nimiselle- tilanteeseen täysin syyttömälle lapselle, joka on joutunut koulukiusatuksi hänen luokkatovereittensa googlattua hänen sukunimensä.
    Tämän kaukaisen sukulaiseni takia pyydän, että Holmerg voisi ystävällisesti muuttaa otsikkoaan.

    Kohteliaimmin
    Jore Puusa
    Lehtikuvaaja, emeritus
    Kerava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välitän viestin eteenpäin välittömästi.

      Poista
  13. Vaikka Jore Puusa onkin wanha lehtikuvaaja ja hänen kuvansa joidenkin mielestä aikansa jo "eläneitä"; aikaansa sidottuja, on Puusan kuvien kontekstit kuitenkin sidotumpia sen ajan tapahtumakenttään kerronnallaan laajemmin kuin mitä nämä nykykuvaajien konsertti- ja "vesipuisto"-pläjäykset nykyhetkeen. Nälkä ja sodat (niin ...tiedän..nykynuorille niin pirullisen kaukaisia ja ikävystyttävän kiusallisia asioita joista puhuminen tuo sitä angstia ....koska ymmärrystä ei ole....kokemuskenttä kun on niin kapea). Puusan jutut ja kuvat kuitenkin vain toimivat .... vuosienkin takaa. Nämä "pläjäykset"....valitettavasti eivät toimi kuin kapealle ryhmälle ja vain pienen hetken (valokuvahistoriallisesti ja kokemustiedon välittävinä dokumentteina).
    Mielipiteethän on meillä jokaisella niin kuin "nekin".
    Se mitä tulee PuusaHerran missioon lehtikuvaamisen yksinoikeudesta koulutetuille kuvaajille ei kannata paljoakaan panna painoarvoa... Kyllä ammattimies aina palkkansa saa. Huonot vaan karsiutuvat pois. Näin se on kaikilla muillakin aloilla.
    terv. työtön tehdastyöläinen (kiinalaiset prrrkl), nykyään vapaa-ajan snapshooter

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei käy kiistäminen - kukaan ei tosin ole missään vaiheessa yrittänytkään väittää, että elektronisen musiikin tapahtuminen valokuvaaminen ja sen lopputulos olisi painoarvoltaan samankaltainen asia kuin nälänhädän, sotien ja historiallisten tapahtumien kuvaaminen. Kaikki kunnioitus niille, jotka tota hommaa tekevät.

      Nää on näitä valintajuttuja. Kunnioituksesta huolimatta esimerkiksi mulla itselläni ei ole mitään halua päästä kuvaamaan "ihmisverestä muodostuneissa altaissa" ja niin edelleen. Sen voi tulkita vaikkapa mukavuudenhaluksi (tosin jos sen katsoo olevan sellaista, niin varmaankin noin 999 ihmistä tuhannesta on mukavuudenhaluisia) tai ymmärryksen puutteeksi (vaikka musta itsestäni tuntuu, että ymmärrän oikein oikein hyvin ja juuri siksi en halua niihin hommiin). En tosin tiedä miksi vesi- ja verialtaissa kuvaamista pitää keinotekoisesti verrata toisiinsa ja pyrkiä siten viemään kaikki arvo toiselta näistä. Jos hehkutan omasta mielestäni perhanan hyvää pizzaa, niin sen vertaaminen hyvin tehtyyn pippuripihviin ei mun mielestäni varsinaisesti tuo mitään lisää keskusteluun vaan ainoastaan indikoi, että kyseistä pizzaa kohtaan osoittamani arvostus on typerää kun maailmassa on arvokkaampaakin syömistä. Lemme me love my pizza. ^_^

      Poista
  14. Jore pyytää poistamaan ilmaisun "valehteleva roskablogisti", mutta kirjoittaa itse omassa blogissaan: "Olen lopettanut pysyvästi blogikirjoittamiseni kuvajournalismista 1.4.2013 - jouduttuani Karo Holmbergin, Matti Harjun/digicamera.net, Timo Suvannon, Jouni Väänäsen ja kansalaisjärjestö EFFI:n minuun kohdistaman ajojahdin kohteeksi. Palautan kuitenkin useiden pyyntöjen takia videoaineiston katsottavaksi. Jore Puusa, "valehteleva roskablogisti" ( ilmaisu Karo Holmbergin )"

    Kuinka paljon Jore itse ajattelee Matti Harjun, Karo Holmbergin, Jouni Väänäsen tai Timo Suvannon täysin syyttömiä sukulaisia, jotka voivat tulla kiusatuiksi, kun heidän sukulaisiaan mainitaan ajojahtaajiksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä ilmeisesti kovin paljon. Toisaalta jos kaikki yllättyneet nyt nostaisivat kätensä pystyyn, niin taitaisi pidellä aika hiljaista niiden käsien kanssa.

      Olkoot. Näillä näkymin en aio vaivautua tekemään asialle yhtään mitään.

      Poista

psykeone @ instagram