Valokuvaus: Karo Holmberg haastaa Jore Puusan

13.28

Jore Puusa on varmasti tuttu nimi suurimmalle osalle suomalaisista valokuvaajista ja valokuvauksen harrastajista - erityisesti jos aikaa tulee vietettyä enemmänkin internetin ihmemaassa. Henkilökohtaisesti en ole suunnattoman vaikuttunut kaikesta siitä mitä herra Puusa on saanut suustaan suollettua ja siksi miehen muihin meriitteihin (jotka ovat ilmeisesti kuitenkin melko kiistämättömät) tutustuminen on jäänyt pintapuoliseksi. Sinä aikana kun olen pitänyt Muotoa Etsimässä -blogiani puusailua on ollut tarjolla kommenttiosiossa pariin otteeseen ja siinä on ollut yhtä monta kertaa liikaa. Kommentit ovat nimittäin koostuneet vinoilusta ja avautumisesta enkä koe sen vievän kenenkään osaamista ja intoa eteenpäin - hyvästä mielestä nyt puhumattakaan.

Erityisen hämmentäväksi olen nämä kommentit kokenut siksi, että Jore Puusa tuntuu kokevan itsensä vastaavan käytöksen uhriksi. Hänen omassa blogissaan tätä onkin käsitelty lähiaikoina laajemmin. Ilkeämielisen käytöksen palkka kun on usein saada sitä samaa takaisin ja niinpä hieman kivahdin edellisen Wonder Festival -tapahtumaa käsitelleen postaukseni kommenttiosiossa.

Ei niin paljon pahaa ettei jotain hyvääkin; SESSIONS2:n nykyinen Site Manager Karo Holmberg otti asiaan toisenlaisen linjauksen ja päätti haastaa Puusan kuvaamaan kanssaan samassa tapahtumassa. Alla tästä enemmän:

"Toimiessamme (elektronisen musiikin) festivaalien ja tapahtumien kuvaustiiminä, lehtitalot pyytävät meiltä hyvinkin usein kuvamateriaalia juttujensa kuvitukseksi. Lehtitalojen lisäksi kuviamme käyttävät laaja kattaus ihmisiä artisteista tapahtumatuottajiin ja ihan tavan yksityisiin ihmisiin. Tämä tosiaan siinä tapauksessa, etteivät päädy varastamaan niitä (kuten vuosittain usein huomaamme).

Haluan myös sivuta yleisintä väittämäänne, että harrastelijat vievät ammattilaisten työt nimenomaan hintakilpailulla. Lehtitalojen kuvatoiveet kariutuvat yleensä huomatessaan, että joutuvat maksamaan kuvista niiden tasoisen hinnan. SESSIONS2:n ei muutenkaan kilpaile hinnalla - samaa ohjenuoraa toteutamme tämän ammatin harjoittamisessa kauttaaltaan. Tämänkin tapahtuman kuvausbudjetti kahdelle päivälle oli nelinumeroinen (eikä alkanut ykkösellä).

Hyvät valokuvaajat vievät pääosin kaikki työt, huolimatta heidän koulutustaustastaan. Hyväksi (ja parhaaksi) pääsee kovalla työllä ja itsekurilla; ei itkemällä internetissä "koska muut", kuten Te teette.

Olen itse myynyt lehtitaloille enemmän tapahtumakuvia elektronisen musiikin tapahtumista mitä olen heidän (omia) kuvaajiaan nähnyt toteuttavan edes keskinkertaista tapahtumakuvaa - keskinkertaisia (lue: julkaisukelpoista kuvaa tuottavia) tapahtumakuvaajia Suomesta löytyy harrastajapuolelta niin paljon, että hirvittää mitä tapahtuisi ammatti(lehti)kuvaajille mikäli harrastelijat päättäisivät siirtyä tekemään lehtikuvausta työkseen.

Epäilemättä osa näistä ammattikuvaajista aloittaisi vuosikymmenien itkuvirren internetissä "harrastelijoiden viedessä heidän työnsä". Tämä polku on heille tuttu idolinsa valheellisin ja virheellisin väitteiden esiintuomana. Se idoli olette te herra Puusa.

Annan Teille, Jore Puusa, ensiluokkaisen mahdollisuuden ottaa miehestä mittaa ja tunkea jauhot muiden suuhun näyttämällä mistä puusta Teidät on veistetty. Sanojen veistelyn sijaan, tule ja tee; olettehan valokuvaaja ettekä pahainen roskablogisti!

Vien Jounin ajatuksen vielä hieman pidemmälle: SESSIONS2:n nykyisenä Site Managerina KUTSUN teidät valokuvaamaan kanssani johonkin elektronisen musiikin tapahtumaan. Pyydän Teitä vastaamaan haasteeseen ja toteuttamaan vastaavanlaisen gallerian mitä me toimitamme jokaisesta tapahtumasta, vuodesta toiseen. Alla karrikoidut speksit:
- Toimitettavat kuvat: web-resoluutio (960px pitkä sivu)
- Teknisesti onnistunut galleria
- Sisältörikas kuvallinen kertomus
- Tapahtuman tunnelma välittyy myös heille jotka eivät tapahtumassa olleet
- noin 35-50kuvaa

Heitän haasten pelkästään oppimistarkoituksessa. Tule ja näytä miten todellinen kovanluokan ykköstykki toteuttaa tapahtumakuvauksen. Jos ette halua vastata haasteeseen vaan haluatte työstänne palkkaa - sovitaan hinta, maksan sen omasta pussistani. Mikäli toimittamienne kuvien laatu ei vastaa tilaajan vaatimuksia, reklamoin kyllä - kuten ammattipuolella on tapana.

Tämä olisi meille oiva mahdollisuus oppia vuosikymmenien karaisemalta valokuvaajalta :)"


Toivottavasti haaste otetaan vastaan, koska se olisi varmasti sekä erittäin mielenkiintoista että opettavaista. Ensi kuussa SESSIONS2 kuvaa mm. Whiteout -massatapahtumassa Helsingin Kaapelitehtaalla ja siinä missä olosuhteet eivät siellä ole vastaavalla tavalla haastavat kuin ne Serenassa ovat on haastetta varmasti tarjolla aivan kotitarpeiksi.

Haaste saatetaan haastetun tietoon myös henkilökohtaisesti.

You Might Also Like

39 kommenttia

  1. Itse en ole Whiteout-tapahtumassa kuvaamassa johtuen henkilökohtaisista esteistä (ja osittaisesta työreissusta) - mutta tapahtumia kyllä on vuositasolla paljon :)

    - Karo Holmberg, Ammattivalokuvaaja (VAT).

    VastaaPoista
  2. Epäilen Puusan passaavan. Samanlainen tilaisuus oltaisiin järjestetty skeitti kuvien tiimoilta, erään Suomalaisen kuvaajan toimesta mutta Puusa ei lähtenyt leikkiin mukaan..

    VastaaPoista
  3. Faktahan on et Jore ei uskalla lahtea tammosiin, vellihousu kun on. Kovasti huutelee, joskus etaisesti asiaakin mutta harvoin mitaan jarkevaa. hupsista heijaa.

    VastaaPoista
  4. Ei Jore lähde kuvaamaan, se lähtee pois internetistä. Jorella on asiaakin puheissaan joskus, mutta hänen tapansa lytätä kaikki muut ja puukotella milloin ketäkin Harjua, Järvistä, Sulantoa tai harrastajia on ihan käsittämätöntä, Sitten kun saa samalla mitalla niin nostaa hameensa helman korviin ja alkaa marttyyriksi. Joku mielialahäiriö hänellä on pakko olla, ei tuollainen käytös muuten selity. Kuvankäsittelytaidoiltaan hän on ihan kuraa, vanhan kunnan kuvaaja kun on, keskittyis vaan kuvaamaan ja harjoittelemaan sen sijaan että haukkuu ja räksyttää ilman minkäänlaista kunnioitusta muita kohtaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin tiivistetty :) Kunnioitus on valokuvauspiireissä yleisestikin hyvin heikoissa kantimissa oleva asia. Valokuvaajat hyvin mielellään arvostelevat toisten tekemisiä. Esimerkiksi juuri bilekuvauksen saralla on vuosien varrella kuultu vaikka minkälaista tietäjää.

      Yhteistä näille tietäjille on pääsääntöisesti hyvin vajaat tiedot tai kokemukset asiasta josta pyrkivät tietoisia esittävänsä.

      Olen pyrkinyt tätä ongelmaa välttämään pysymällä poissa valokuvaharrastajien ja ammattilaisten jaloista ja tekemisistä. Poislukien muutamat ystävät ja kaverit jotka alalla palloilevat :)

      Poista
  5. Kuvan sisällön tarkastelu alkaa hiljalleen kääntyä kuvasta ulos...

    VastaaPoista
  6. Mutta eikös sanonta mene, että sitä saa mitä tilaa? Anonyymille: Mun ja Sulannon videon jälkeen sain herralta ihan oman nimenkin. Enkä nyt tollaisesta itteni ota mutta hyvät naurut tämä kaikkitietävä sankari on antanut ja vielä moneen kertaan.

    Ei se lähde mukaan noihin haasteisiin. Itsekkin ehdotin jonkun blogiini tulleen Puusan kommentin jälkeen, että voisin tehdä herrasta haastatelun koska "kiinnostaisi" kovasti miehen sielunmaisema. Ei vastannut enään mitään..

    VastaaPoista
  7. Olisi tosiaan kiva nähdä tuo haaste toteutuneena. Itsekin kuulun näihin melko negatiivisen kommentoinnin kohteeksi joutuneisiin Puusan taholta. Aihe on mitä mielenkiintoisin, mutta vahvasti epäilen toteutumista.

    Kilpaileminen ja vertailu on kyllä aina yleensä positiivistä ja eteenpäin vievää. Itse muutaman kuukauden jälkeen alalle pysyvästi siirtyvänä on hyvä tutustua ja vertailla omia tekemisiä toisten nykyisiin ja aikaisempiin tekemisiin. Aina voi tilanteesta oppia jotain. Omat käsitykset joko voimistuu tai heikkenee ja niillä tiedoilla voi kehittää jotain uutta. Puusan omassa blogissa ei arvostelevaa kritiikkiä voi esittää, mutta tämä onkin oiva tilaisuus, jos vain toteutuu. Odotan mahdollisuutta muodostaa tuore käsitys hänen nykyisestä osaamisestaan ja tyylistään.

    Rakentavaa kritiikkiä en Puusan kommentoinneissa ole juurikaan saanut, tai tavannut, mutta esitti kyllä cv:nsä linkeissä ja esitteli omaa osaamistaan siinä sivussa. Kovin oli aikansa elänyttä materiaalia. Loukkaavan lyttäyksen kohteeksi on kaiketi jääneet niin arvostetut ammattilaiset, kokeneemmat harrastajat, opiskelijat kun opettajatkin. Nyt on oiva tilaisuus nähdä ja ainakin mielessään arvioida mihin tuo louskuleuka oikeasti pystyisi, jos vaan uskaltaa ottaa haasteen vastaan.

    Kiitoksia hienosta haastamisesta!

    VastaaPoista
  8. Galleria tapahtumasta on hyvä ja kertoo kaiken oleellisen ei paikalla olleelle taholle. Kuvat on teknisesti riittävän hyviä ja puhuttelevia, ei toki "wau-ilmiötä" saa aikaan.

    Mutta miksi ihmeessä joku ei voisi arvostella kuvia, eikö se kuulu ihan jokaisen oikeuteen suomessa? Joku voi olla jostain kuvasta jotain mieltä, ja toinen taas ihan jotain muuta. Eikö se ole hyvä että kuvat puhuttelevat, niin hyvässä kuin pahassa?

    Haasteesta en ymmärrä yhtikäs mitään, miksi ihmeessä yli 60 vuotias ammattilainen haluaisi lähteä kuvaamaan kaapelitehtaalle kahden promillen humalassa keikkuvaa sakkia ja niitä kuvia sitten vertaillaan teidän kuvaamiinne. Samat naamat ruudussa, kuvakulma muuttuu ja näistä sitten tehdään ne ratkaisevat päätökset?
    Vai todellako kuvittelette etteikö Puusa pystyisi toimimaan nopeissa tilanteissa ja "riskialttiissa" ympäristössä?
    Taitaa kuitenkin Serenassa olla suurin riski näissä vaativissa olosuhteissa olla kuvaajan näkökulmasta että canon hörppää vettä tai kaljahammas puhkeaa kesken session.

    Katsokaa nyt vaikka ihan vittuilun vuoksi minkälaista kuvaa Puusa on aikoinaan taltioinut filmille ihan oikeella taistelukentällä, minkälaisia nappilaukauksia on sattunut ruudulle sen kahden sekunnin aikana kun kuva on ollut mahdollista ottaa.
    Puhuttelevia nappilaukauksia löytyy netistä läjäpäin ja montako sataa niitä mahtaa olla arkistoissa?
    Montako kymmentä huippukuvaa on julkaistu olympialaisista, kun Puusa on onnistunut pyörittämään tarkennusta sopivaan tahtiin jokaisen kuvan ollessa skarppi ja teknisesti ++.

    Tätäkö sitten pitäisi verrata teidän suomen parhaimman tiimin bilekuviin? Onko se edes milläänlailla verrattavissa?
    Kyllä se vaan niin on että teidän tiimiltä se oikea näyttö puuttuu, minkä Puusa on aikoinaan jo moneen kertaan toteuttanut. Eikös suomen parhaiden ammattilaisten kannattaisi lopettaa bilekuvaaminen ja mennä hakemaan sitä näyttöä sieltä maailmalta oikeista tilanteista, rahoitus on varmasti taattu kun materiaalikin on ++ tasoa. Suomen parhaalla ammattitaidolla tuskin on ongelma hypätä esimerkiksi Sami Keron saappaisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt sotketaan jo kiisseleitä ja vellejä sekaisin.

      Aloitusviestistä lähtien on Jouni puhunut tämän maan ammattitaitoisimmasta tapahtumakuvaustiimistä - ja sen pystyn allekirjoittamaan myös itse.

      Tapahtumakuvien laatu kestää heittämällä kansainvälistä vertailua sijoittuen siinäkin ihan jonnekin muualle kuin "keskikastiin".

      Puusa on varmasti paikkansa ansainnut - mutta Puusan kommentteja, solvaamista ja herjaamista ei kovin moni hänen kohde ole ansainnut.

      Kaikessa kuvaamisessa on omat haasteensa ja vain täysi typerys aliarvostaa muiden tekemistä perehtymättä siihen itse :) Vielä suurempi typerys käyttää ammattitaidon arvioimiseen teennäisiä mittareita.

      Poista
    2. Perustelisitko kiitos väitteesi maan ammattitaitoisimmasta tapahtumakuvaustiimistä?
      Miten tapahtumakuvaus eroaa esimerkiksi ammattitaitoisesta lehtikuvauksesta? Siis muuten kun, että lehtikuvauksen tilanteita ei todellakaan aina voi uusia millään ja kuvat jää saamatta jos alkuperäinen epäonnistuukin. Bileissä taas kännisiä hymyileviä naamoja riittää ja kuvasatoa tulee melkein väkisinkin kun osaa kameraa hieman käyttää, sekä omaa perustaidot salamalla valaisuun. Kuitenkin _valtaosa_ kyseisen tapahtuman kuvista on juurikin niitä "amatöörimaisia" pönötyskuvia, vailla sen ihmeempää sanomaa tai visuaalista ilmettä. Ja kaikenlisäksi tiiminne näyttää hyvin hoitavan "oman alueensa", eli voi todellakin keskittyä koko illan siihen tiettyyn paikkaan ja hakea sitä omaa tyyliä kuvakansion kokoamiseen muutamasta kymmenestä kuvasta.

      Kuten sanoin, galleria on hyvä ja välittää kyllä paikan tunnelmaa myös ei paikalla olleille.
      Mutta olen ihan täsmälleen samaa mieltä Puusan ja monen muun kanssa, tuosta galleriasta saa oikein hakemalla hakea niitä maan ammattitaitoisimman tapahtumauvaustiimin kuvia. Niitä ei todellakaan siellä vilise, ja jos olisin oikea ammattilainen saralla niin ottaisin todellakin nokkiini jo tälläisistä väitteistä.
      Tunnen muutaman kuvaajan nimeltä ja valitettavasti he eivät ole vielä kovinkaan merkittävää kuvauskokemusta edes mistään saanut. Tai onnistunut tuottamaan sen suurempaa teosta sitten mistään, ja eivät he onnistuneet tässäkään tapahtumassa tekemään sitä mitä moni oikea ammattilainen tekee vähän väliä. Parista kuvaajasta en ole ikinä kuullutkaan, saati löydä mitään sen suurempaa konkreettista näyttöä mistään julkisesti. En edes tämän tapahtuman kansioista.

      On tietysti hienoa ja kunnioitettavaa kun kehuu omaa kuvausryhmäänsä, mutta rajansa todenkin totta kaikella. Suomesta kuitenkin löytyy vieläkin niitä huipputason osaajia, niin mielestäni melko surkuhupaisaa tituleerata oma ryhmänsä suomen parhaimmistoon vaikka näyttö puuttuu.

      Olet oikeassa että kaikessa kuvaamisessa on omat haasteensa, ja tuskin tässä kukaan on varsinaisesti aliarvostellut muiden tekemisiä. Vain tuonut realiteetteja hiukan lähemmäksi maata ja joku jopa uskalsi sanoa asiasta suoraan.
      Ammattitaidon määritteleminen on tietysti oma alueensa ja vaatii jossain määrin laajenpaa näkökantaa kun aina ei voi tietää mitä kuvaaja yrittää tuottaa. Mutta lähtökohdat on ihan jokaiselle kuvalle samat, samat kultaiset säännöt pätee visuaalisuus mukaanlukien ihan jokaiseen kuvaan. Oli se otettu sitten uimahallissa, vesipuistossa, ulkona tai torilla. Se että miten kuvaaja onnistuu näitä sääntöjä rikkomaan rikkomatta kuvan visuaalisuutta, kuvan tarkoitusta, kuvan sanomaa ja unohtamatta riittävää teknistä laatua on aika hyvä mittari ammattitaidolle.
      Kun alat selaamaan kansioitanne huomannet varmaan että harvassa kuvassa tämä toteutuu edes kohtalaisissa määrin, ellei sitten kuville ole ollut valmiit tilaajat tietäen mitä haluaa. Epäilen kuitenkin.

      Poista
    3. Perustelen oikein mielelläni. Väitteeni perustuu mm. seuraaviin asioihin;
      - Tämän tiimin eteen on tehty työtä vuodesta 2004 lähtien
      - Sen yhdeksän vuoden aikana olemme aktiivisesti seuranneet tapahtumakuvauskenttää myös elektronisen musiikin tapahtumien ulkopuolella
      - Yrityksistämme huolimatta emme ole löytäneet toista sellaista porukkaa, joka pystyisi hoitamaan esimerkiksi nämä kyseessä olleet kuvaukset
      - On ylipäätään aika vaikeaa löytää isompia kotimaisia kuvaustiimejä, jotka tekisivät saumattomasti ja paikkansa tietäen yhdessä töitä kulloisenkin tietyn tavoitteen eteen (Jos sellaisia on ja en niistä tiedä, niin kuulen kyllä mielelläni)
      - Kuvaajamme eivät egoile tapahtumissa kameroidensa kanssa eivätkä kuvittele olevansa illan tähtiä (Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei tunnu menevän jakeluun millään kirvestä pienemmällä pelillä monille kuvaajille)
      - Kuvaajamme ymmärtävät miten tapahtumissa kuljetaan ja etsitään kuvakulmia häiritsemättä maksavan yleisön kokemusta (Tämäkin kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun ei tunnu olevan. Voisin kertoa monia kauhutarinoita siitä miten ulkopuoliset kuvaajat ovat lähestyneet kameroidensa kanssa yleisöä ja artisteja - niinpä heitä erittäin harvalukuisesti enää edes päästetään paikalle.)
      - Kuvauksien toteuttamisesta tehdään niin tarkat suunnitelmat (näitä tarvitaan, koska soimaamasi perusyksilökuvat yleisön edustajista eivät todellakaan ole niitä vaikeita ottaa eivätkä edes niitä mistä asiakkaat liksan näillä keikoilla maksavat - kyseessä on ihan toisenlaiset kuvat, joiden ottamiseen ei yrityksiä loputtomasti ole uskomuksistasi huolimatta), että en ole minkään toisen tiimin tai kuvaajan nähnyt sellaisia ikinä tekevän
      - Työhön suhtaudutaan vakavasti ja mielenkiinnolla (Ei ilmeisesti kovinkaan itsestäänselvä juttu, koska näidenkin blogikirjoituksien kommenttiosioissa on nyt ylenkatsottu sekä elektronisen musiikin tapahtumia, niissä soitettavaa musiikkia ja niissä käyvää yleisöä)

      ...ja mitäs vielä? Usko pois, tähän touhuun liittyy hyvin paljon sellaista, joka ei ulkopuoliselle aukene syventymättä. Sinänsä kommenttisi oli oikein pätevä ja arvostan sitä kaikessa sen laajuudessaan, mutta jo siitäkin kävi selväksi ettet sinäkään ole kärryillä siitä miten näitä kuvauksia tehdään, mitkä ovat ne avainasiat asiakkaalle toimitettavassa materiaalissa ja mitkä ovat vallitsevat realiteetit kuvauksen suhteen kussakin tapahtumassa. Asiakkaamme ovat herttaisen mukavia, mutta eivät niin mukavia etteivät varmasti vaihtaisi kuvaustiimiä välittömästi jos kävisi ilmi, että tarjolla on myös parempia vaihtoehtoja. Vuosikausien odottelun jälkeen on käynyt selväksi ettei niin taida olla. Tarkemmin tahoja nimeämättä tarjokkaita on kyllä ollut, mutta heidän tuottamansa materiaalin määrä ja taso sekä asiakaspalveluasenne eivät ole toistaiseksi olleet edes samalta planeetalta.

      Kyllä, olen tietoinen tämän kuulostavan egoilulta. Sitä se ei kuitenkaan ole. Itselläni ei ole enää vuosiin ollut penniäkään kiinni SESSIONS2:n toiminnassa ja hehkutan vanhaa porukkaani ainoastaan siksi, että he ansaitsevat mielestäni tunnustusta - eivätkä vähiten siksi, että tässä maassa tunnustusta ja rohkaisua annetaan liian vähän.

      Otan edelleen mielelläni vastaan ehdotuksia siitä paremmasta kotimaisesta tapahtumakuvaustiimistä. Osaisitko antaa pari tai edes yhden? Kunnes joku osaa sanomiseni eivät käsittääkseni ole yliampuvia.

      Poista
    4. En nyt tähän hätään kerkeä kirjoittamaan pitempää reportaasia.

      Mutta tosiaan en uskokkaan että kuvaajat egoilevat kamerat kaulassa tai muutenkaan esiintyvät illan tähtinä. Se on jo itsestään selvää tälläisessä tilanteessa, varsinkin kun ne parhaat kuvat monesti syntyvät juuri silloin kun kuvattava ei välttämättä edes tajua kuvaajan läsnäoloa. Sitä ei kiistämään.

      "- Kuvauksien toteuttamisesta tehdään niin tarkat suunnitelmat (näitä tarvitaan, koska soimaamasi perusyksilökuvat yleisön edustajista eivät todellakaan ole niitä vaikeita ottaa eivätkä edes niitä mistä asiakkaat liksan näillä keikoilla maksavat - kyseessä on ihan toisenlaiset kuvat, joiden ottamiseen ei yrityksiä loputtomasti ole uskomuksistasi huolimatta), että en ole minkään toisen tiimin tai kuvaajan nähnyt sellaisia ikinä tekevän"

      Olet oikeassa, en tiedä minkälainen kuvio teillä on minkäkin tapahtuman suhteen. Enkä sitä välttämättä osaa edes kuvitella mielessäni, elän kuitenkin siinä uskossa että peruskuvat jää galleriaan ja ne visuaalisemmat kuvat myydään julkaisuihin tai muuhun käyttöön. Ja yleensähän näitä kaikista visuaalisimpia ei tapahtumiin liittyvissä kuvauksissa oikein voi etukäteen ennustaa, eli niitä on hankala etukäteen myydä. Eli toisinsanoen yhden tilanteen epäonnistuessa, voidaan yrittää seuraavaa tilannetta taas hetken päästä. Tilanne ei siis karkaa käsistä, se vain vaihtuu. Huomaat eron vaativampaan lehtikuvaukseen tai tilattuun urheilukuvaan varmasti, osa urheilukuvista kun on sellaisia että voittajaa ei voi ennen kisan loppua ennustaa, mahdollisia spotteja kuvauksen ottoon saattaa olla yksi tai kaksi ja silti voittajasta on pakko olla hyvä ja skarppi kuva. Jos ei ole niin keikka on epäonnistunut, ei rahaa. Ja toistumien jälkeen ei uutta keikkaa.

      Ja epäilemättä on paljon sellaista mikä ei ulkopuoliselle aukea ja ymmärrän hyvin, mutta sen takia kommentoinkin pelkästään tapahtumaan liittyvää galleriaa.

      Kuten tiedät niin nykypäivänä hinta suhteessa laatuun sanelee hyvinkin paljon markkinoita, hyvästä kuvasta ei kannata maksaa paljoa kun keskinkertaisiakin saa halvalla. Ja se on se asia mikä sotii omassa mielessäni vastaan kehuttua "suomen parasta tapahtumakuvaustiimiä", kun tosiaan galleriassa kuvat on yksilöity kuvaajien kesken. Oli kuvaajat tiimissä tai ei, niin selvästi on yksilökuvista kyse. Se että löytyykö suomesta muutamaa free ammattilaista kuvaamaan yksilösuorituksia serenaan, jotka sitten lopuksi kootaan saman sivuston alle niin on kysymysmerkki tietysti. Huipulla olevia free kuvaajia kyllä löytyy, mutta ammattilaiselle täytyy maksaa ammattilaisen vaatima palkka ja se että voiko palkkaa maksaa riippuu taas kolmannen osapuolen vaatimuksista kuvan suhteen sekä halustaa maksaa siitä huippuhyvästä kuvasta.
      Yhtälön täyttyessä väitämpä että se parempi kuvaustiimi kyllä löytyy (referenssinä tapahtuman galleria).

      En tiedä kuulostaako puheesi egoilulta, perustelet sen kuitenkin hyvin. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että suomen parasta tapahtumakuvausta ei tässä galleriassa ole.

      Poista
  9. Haluaisin kätellä ja kenties halata edellistä Anonyymiä henkilöä, itsehän olen täysin nobody mutta tätä ihme lässytystä tässä nyt seuranneena olen helpottunut, että joku edes puhuu asiaa. En näe minkäänlaista syytä miksi Puusan kaltaisen OIKEAN ammattilaisen olisi pitänyt lähteä kuvaamaan jotain piripäitä raivobileisiin? Kuvat voivat olla laadultaan hyviä ja värejäkin on kivasti mutta sanomaa ei löydy ellei ota huomioon aineissa heiluvan myöhäisteinin tarkoituksetonta bailaamista.

    Itse katselen paljon mielelläni oikeiden ammattilaisten kuvaamia otoksia, joista välittyy tarinat, tunteet ja tilanne. Kenties joidenkin mielestä on mukava katsoa Petri Nygårdista tai nobody DJ:stä, puhumattakaan jostain näiden artistien tahtiin tanssivasta piripäästä, otettuja kuvia. Silti toivoisin näiltä session ihmisiltä pientä nöyryyttä oikeita ammattilaisia kohtaan. Kuten tässä sentään joku fiksu on todennut, bileiden kuvaaminen ei valitettavasti tee ammattilaista vaikka kuvat olisivat kuinka hienoja. Tällaisten aivottomien haasteiden heittäminen on lähinnä lapsellista toimintaa, on kuin alle 10-vuotias lapsi haluaisi yhä uusinnan hävittyään viisi kertaa putkeen isoveljelleen lautapelissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hukkasit kiinnostukseni kohdassa "piripäitä raivobileisiin." Mikäli ennakkoasenne elektronisen musiikin tapahtumia kohtaan on joko omillaan tai keltaisen lehdistön juttujen lukemisen kautta NOIN pahasti asenteellinen ja vinoutunut ilman minkäänlaista omaa kokemuspohjaa, niin... no, peli on menetetty.

      Mutta ei mitään. Saadaanpa pitää "raivobileemme" sellaisina kuin haluammekin - umpimielisistä leimaajista vapaina.

      Poista
    2. Ensinnäkin me mielummin vältetään piripäiden kuvaamista ja kuvataan niitä ihmisiä jotka tulevat pitämään bileisiin hauskaa ja tanssimaan - sitä kun voi tehdä myös ilman huumeita.

      Sen sijaan voimakkaassa päihtymystilassa olevat ihmiset (oli se sitten alkoholi tai kama) eivät niin sanotusti ole kovin kuvauksellisia ja edustavia.

      Sinänsä tuo trollausviesti ampuu jokusen kilometrin ohi - sillä SESSIONS2:n tiimin kuvaajat tekevät päätyökseen lähinnä muunlaista kuvaamista; osa ihan kokonaan muita töitä.

      Ja mitä tulee aivottomiin haasteisiin, niin useammasta lähteestä kuulleena oli jo aikakin, että joku haastaa Puusan siinä missä Puusa on kymmenien vuosien aikana haastanut kymmenittäin kuvaajia viivalle kanssaan.

      Poista
  10. Hyvä, pari vikaa.

    Olenkin ihmetellyt samoja asioita.
    Miten ylipäänsä kukaan jaksaa hermostua yhdestä eriävästä mielipiteestä, niin, että jaksaa jatkaa jankutusta vielä uusissa keskustelusäikeissä.

    Kuten jo Valokuvaus: Wonder Festival 2013 -kohdassa kirjoitin, "Tila on hyvin tehty, eli siis paljon valoa ja savua ja yms, josta ei voi saada huonoa kuvaa.
    Joten mun respectit menee valo- ja tilasuunnittelupuolelle."

    Tämä ei aiheuttanut juurikaan muuta kun aihepiirin siirron johonkin toiseen teemaan,
    "Niissäkin kuvaaminen on kuitenkin haastavampaa kuin perus bändikeikalla missä bändit ovat jatkuvasti täysin valaistuja.

    Käy Calle ihmeessä itse kuvaamassa bileissä (ei siis bändijuttuja) niin alkaa aukeamaan mikä on haasteellista :)" ja alettiin isällisesti neuvomaan että jos mä nyt menisin kuvaamaan bändikeikkaa, niin se olis helppoa, mutta tälläisen allasbileen kuvaaminen on todella vaativaa :-)

    Itse asiassa olen sitä mieltä, että perusluokan bändikeikan, "missä bändit ovat jatkuvasti täysin valaistuja" kuvaaminen visuaalisesti vienolla tavalla, on haastavampi tilanne, kuin tälläisen allasteeman.




    Tokikin, jonkun mielestä tuollainen utuinen tila, paljon savua ja voimakkaat valot voivat tuottaa ongelmia, jolloin kokee asian vaikeksi.
    Mutta on typeryyttä olettaa, että se olisi kaikille muillekkin todella haastavaa.

    Yhdessä asiassa Caro on tosin oikeassa:
    "Kyllähän tuoltakin huonoa kuvaa saa aikaiseksi jos ei osaa hommiaan"

    Kyllä.
    Amen.

    Mutta tämä ei tarkoita sitä, että ko. tilaisuus ja sen kuvaaminen olisivat millään erikoisella tavalla haastavia.

    Tokikin oikein hienoa, että asialla ei ole ollut sellaisia henkilöitä jotka eivät osaa hommiaan.

    Mutta se, että ovat osanneet, ei tarkoita sitä, että kuvauspaikka olisi haastava tai että kuvaajat olisivat maan kermaa :-)


    olenkin edelleen samaa mieltä, että respektit menee valosuunnittelun puolelle.

    kuvaajathan ovat tässä menneet ns. valmiiseen pöytään kameroineen.
    valo, tila ja 'mallit' ovat olleet valmiina kuin manulla illallinen.

    Uho on myös hauska juttu.
    Toki hienoa, että uhoa on
    - se kertoo innosta ja yrittämisen halusta.

    Mutta liiallisuuksiin mennessään se muuttuu surkuhupaiseksi teinien ulinaksi.

    En ole 6kymppinen , mutta en itsekkään jaksaisi lähteä kuuntelemaan mitään JUMPUTIJUMPUMNPUMMMM-musiikkia ja katselemaan kun teinilissut rypee jossain vesialtaassa ihan vaan siksi, että joku otti itseensä vähäisestä mielipiteestä, ja alkoi haastamaan sen takia vaan, että pääsee sanomaan edes jotain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun nähdäkseni kommenttisi ja ajatuksesi tällaisesta tapahtumakuvauksesta paljastaa sen, ettet näe pintaa syvemmälle mitä bileissä kameran kanssa voi tehdä. Ei se niin yksinkertaista ole, että meille tuodaan valosuunnittelu suoraan eteen ja painetaan nappia sopivilla asetuksilla.

      EDM-tapahtumat suomessa harvemmin ovat näin valaistuja mitä Wonder Festival.

      Yleisimmät ongelmakohdat tapahtumien kuvaamisessa on pimeys ja ihmisten liikkuminen - tanssivista ihmisistä on hankala saada hyvää "potrettia". Tanssivat ihmiset ovat kuitenkin täynnä hyvää fiilistä ja sen taltioiminen on aina haaste - kaikkein tympeimpiä kuvia ovat kaverin halauskuvat joita joudumme valitettavasti myös ottamaan.

      Mielenkiintoista on, että mainitset suuren "savun määrän" useamman kerran. Wonderin päälava ei nimittäin ollut mitenkään savuinen - ainoastaan yksi stage ko. tapahtumassa on visualisoitu savun avulla (luola).

      Teknisesti ottaen kameran käyttö tapahtumissa on täynnä jatkuvaa säätämistä ja asetusten veivaamista. Tilanteen ja kuvan lukeminen täytyy tulla selkärangasta ja tapahtumissa täytyy myös pystyä ennakoimaan. Joskus saa laskea valo-ohjelmien pyörähdysaikoja kuvan ajoittamista varten; EDM-tapahtumissa valojen ohjaus on (ainakin oman kokemukseni mukaan) huomattavasti aktiivisempaa kuin bändipuolella.

      Mitä sitten tulee muuhun valaisuun, käsisalamallahan siellä pelataan. Sopivasta usvasta saadaan parimetrinen softbox, toisen bilettäjän vaatteista vähän pienempi; joskus salama heijastetaan muista pintamateriaaleista, mistä vaan - ne vaan pitää osata löytää.

      Käsisalaman ja sopivan putkiyhdistelmän (ja kuvausetäisyyden) avulla päästään valaisun osalta hyvin lähelle rembranttia - mikä on ihan kiva "perinteisyys" muuten nykyaikaisessa toiminnassa. Toki muita studiopuolelta poimittuja hyväksikäyttöjä on kohteen ja taustan valoisuuseron hyödyntäminen (bout pari aukkoa). Värioppi ja syväterävyyden hallinta tuo tähän touhuun oman säväyksensä - ja ei, me ei todellakaan kuvata jatkuvasti maksimiaukolla :)

      Rytmi on kuitenkin asian ydin, kuviin pitää saada menoa ja fiilistä kuten bileissä; se on usein se asia mikä erottaa todelliset tekijät vähemmän todellisista, varsinkin bilekuvauksen puolella.

      Kaikissa kuvauksen lajeissa on omat haasteensa. Omalla mututuntumalla harrastelijat paljastavat todelliset karvansa aliarvioimalla ja aliarvostamalla sitä kuvauksen lajia jota eivät itse tee - eihän se voi olla haastavaa koska siihen ei juuri itseä kiinnosta kiteytyä.

      Itse ainakin löydän nimenomaan bilekuvaamisesta ne haasteet ja viehättävyydet joita en bändikeikoilta löydä - molempia olen toki kuvannut. Muita kivoja kuvauksen osa-alueita joita on mukava harrastaa on luontokuvat (pääosin perusmakroilu) ja maisemakuvat. Työn puolesta pelataan sitten studiossa :)

      Poista
  11. A-a-m-e-n.

    Nimenomaan tämä juuri. Puusan kommentit tiedetään ja mielestäni on aivan loistavaa, että joku hämmentää soppaa ja vaatii yhä enemmän ja enemmän. Sitten on nämä "muka-ammattilaiset", jotka eivät vain siedä kritiikkiä millään tasolla. Toivon totisesti, että Jore jatkaa hämmentämistä ja jakaa kriittisiä mielipiteitään niin kauan kun miehen sormet näppäimistöllä pysyvät!

    VastaaPoista
  12. Jonkinlaista symmetriaa toivoisi myös Joren puolelta kritiikin antamiseen ja sen kestämiseen.

    VastaaPoista
  13. Siis todellako Jukkis toivoisi symmetriaa Joren puolelta? Mielestäni Joren kriittinen arviointi on tehokasta ja toimivaa, harmi vaan kun taitaa olla nyt sekin väylä tuhkattu.
    Tästä eteenpäin kuvia siis arvioidaan ihan samallalailla, erona vaan että kukaan ei uskalla enään nostaa kissaa pöydälle ja kertoa mikä kuvassa on vialla. Suomalaiseen tapaan kun kuuluu että ollaan hiljaa ja myhäillään itsekseen, firmojakin kohtaan tehdyt reklamoinnit tehdään puskaradion kautta nimettömänä. Ja vain ainoastaan sillon kun joku jotain kysyy, tarkkaan harkiten ettei erotuta joukosta. Se jos joku on surullinen suomalaisuuden tapa.

    Tietysti Jore välillä vähän kärkkäästi saattaa olla kantaa johonkin seikkoihin, mutta pääosin kritiikki on mielestäni hyvinkin argumentoivaa ja opettavaa. Moni kuvaaja vaan on tottunut että omia kuviaan arvioivat ihmiset ovat niitä tavallisia visuaalisuudesta ja kuvausteknistä puolesta hyvinkin tietämättömiä, jotka sitten ohimennen saattavat kehua kuvan terävyyttä tai todeta kuvaajalla olevan hyvä kamera. Mutta voivoi kun joku asiaan vakavasti perehtynyt henkilö avaa sanaisen arkkunsa ja kertoo perustellusti miten kuvassa ollaan menty perse edellä puuhun, niin sattumalta löytyy takaa vasemmalta iso joukko vihaa Jorea kohtaan sisällään pitäviä pahoinvoivia ihmisiä.

    Jukkis kun mainitsit tuosta kritiikin kestämisestä, niin onko se mielestäsi asiallista kritiikkiä mitä Jore saa sähköpostiinsa tulvan päivässä? Tuskin Puusakaan henkilökohtaisuuksiin ja suoraan uhkailuun menee vaikka kuvia arvosteleekin? Tai siis arvosteli, nyt kuvia ei enään kukaan julkisesti avaa. Voidaan siis yhdessä todeta että kuvaajalla täytyy olla hyvä kamera.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiallista kritiikkiä otetaan täälläkin päässä mielellään vastaan. Sellaistahan on esimerkiksi se "kun joku asiaan vakavasti perehtynyt henkilö avaa sanaisen arkkunsa ja kertoo perustellusti miten kuvassa ollaan menty perse edellä puuhun." Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan mikä osa Puusan "kritiikistä" SESSIONS2-organisaatiota ja sen tuottamia kuvia kohtaan on ollut tällaista, koska itse en ole moista vielä huomannut yrityksistäni huolimatta.

      Poista
  14. Tässä Jore Puusa, tiistaina klo 16.18.
    Pyytäisin kohteliaimmin Karo Holmbergia muuttamaan bloggauksensa otsikkoa "Jore Puusa, valehteleva roskablogisti" toisenlaiseksi. Juttua en toki pyydä muuttamaan tai poistamaan.
    Nyt googlaus antaa tuon jutun ykköseksi, jouduttuani lopettamaan blogini.
    Tästä on ollut tänään kohtuutonta haittaa eräälle Puusa nimiselle- tilanteeseen täysin syyttömälle lapselle, joka on joutunut koulukiusatuksi hänen luokkatovereittensa googlattua hänen sukunimensä.
    Tämän kaukaisen sukulaiseni takia pyydän, että Holmerg voisi ystävällisesti muuttaa otsikkoaan.

    Kohteliaimmin
    Jore Puusa
    Lehtikuvaaja, emeritus
    Kerava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välitän viestin eteenpäin välittömästi.

      Poista
    2. Välitys otettu vastaan, reagoitukin on :)

      Neutraaleimmin
      Karo Holmberg
      Valokuvaaja
      Kotka

      Poista
    3. Kannattaa lukaista tämä Jore Puusan "Sancho Panzan" Jari Kähkösen blogaus aiheeseen liittyen.

      http://jarikahkonenblogi.blogspot.fi/2013/04/jore-palasi.html

      Poista
  15. "Valehteleva roskablogisti" on edelleen googlehaun jore puusa tulos.
    Minä kestän tällaisen, mutta 8 vuotias ei välttämättä.
    Voisitteko ystävällisesti tehdä jotain, koska sukulais lapsellani ei ole mitään tekemistä asian kanssa
    ja häneen kohdistuva kiusaaminen on kuulemani mukaan aivan sietämätöntä tällä hetkellä

    Jore Puusa
    kerava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jore,

      Asialle on jo eilen tehty kaikki se mihin Karo Holmberg voi vaikuttaa - hän on siis muuttanut blogitekstinsä otsikkoa. Loppu on kiinni Googlesta. Selitin asian tarkemmin vastauksessani asiaa koskevaan sähköpostiviestiisi. Kuten siinäkin selitin, asiasta kannattaa olla vastaisuudessa yhteydessä Holmbergiin. En pysty vaikuttamaan hänen blogiinsa millään tavalla.

      Yst. terv.,
      Jouni Väänänen

      Poista
  16. Jore Puusa esiintyy sananvapauden ja koulukiusaamisen torjumisen ritarina. Nimi Jormakin piti muuttaa lääninhallituksen päätöksellä Joreksi, kun omia poikia kiusattiin "jorman" vuoksi.

    Itse käytin lain minulle sallimaa sanan- ja julkaisunvapautta kirjoittamalla kirjan "Digikuva - myynti, osto & käyttöoikeus". Tämän johdosta Jore antoi minulle kunniamaininnan "Kuukauden kärsä". Erityisperusteluina olivat, että kärsä on sialla se elin, joka kyntää syvimmällä.

    Ei tullut Jorelle silloin mieleen, että minullakin on poikia, joille saattaa olla tästä "kunniasta" seuraamuksia. "Kärsä, elin jolla sika isäsi kyntää syvimmältä."

    Nämä tekstit ovat hävinneet Joren blogista blogin lopettamisen versio x.x yhteydessä. Ehkä minulla on niistä kuvaruutukaappaus, ehkä ei ole. Jorena en lähtisi kuitenkaan kiistämään asiaa, koska siinä tapauksessa todistusaineistoa saattaakin yllättäen löytyä.

    Mikä oli seuraus "Kuukauden kärsä" arvonimestä? Minä noteerasin sen heti seuraavaksi sitä entisen elämäni suurimman huomionosoituksen jälkeen, mikä oli armeijan pronssinen ampumamerkki. Kukaan pojistani ei ole ainakaan kertonut, että he ylipäänsä olisivat edes tienneet kyseisestä arvonimestä, saatikka, että heitä olisi kiusattu sen vuoksi. Mutta olisi voitu kiusata. Ihan kuin Joren viatonta sukulaista. Näyttö tästä perustuu vain Joren omaan kertomukseen, joiden yhtenevyys reaalimaailmaan on välillä ollut todella ohut.

    VastaaPoista
  17. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt alkoi anonyymeily haiskahtamaan sen verran voimakkaasti, että ensimmäistä kertaa ikinä poistin siitä hyvästä kommentin. Saman kommentin saa tulla pistämään uudestaan omalla nimellään tai tunnistettavalla nimimerkillä.

      Poista
  18. On se Jore antanut positiivistakin palautetta kuvista. Törmäsin tälläiseen arvioon internetin ihmemaassa:
    Jore Puusa 3 days ago
    Ällistyttävä, miltei käsittämättömän hyvä kuva. Jotain aivan valtavaa ja suurta. Mieletön fiilis. Mikä upea rajaus. Mitkä upeat värit. On suurta lähes jumalaista kuulua lähelle tällaista kuvaajaa, jonka töistä säteilee viisaus ja tekninen suvereniteetti. En ole koskaan nähnyt moista. Terävyys on upea ja tarkennus miltei asfäärisen moduläärinen. Upeaa ja yksinkertaisesti, onneksi olkoon, tällaista ei vain helpolla voi käsittää todeksi.

    ;-O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hirvittävästi ei tarvitse googlettaa, kun löytyy arvion kohdekin

      https://plus.google.com/106002034879424321249/posts/S8hyFmh4Ujp

      Kun kerran valitsee sarkasmin tyylilajikseen, niin kaikki kommentit tulkitaan sen suotimen lävitse. Suomeksi sen voisi sanoa niin, että kun on v*****lijan maineessa, niin on kyllä sen maineen vanki. Suunnilleen kaikki kommentit tulkitaan silloin v******ksi. Turkulaislähtöisenä kun ei voi edes siirtää vastuuta pelkästään kuulijalle.

      Kuvaaja Joni Niemelä on minusta yksi upeimpia luontokuvia ottava valokuvaaja tässä maassa. Sitäkin taustaa vasten Joren sarkasmi tässä asiassa on täysin käsittämätöntä.

      Poista
  19. Kuten mainitsin, niin minulla on ollut ueampikin matseja Joren kanssa. Toki vain virtuaalisesti netissä. Komppaan Jukkista siinä, että minuakin on häirinnyt näissä Joren hyökkäyksen ja puolustuksen epäsymmetrisyys.

    Joren käyttämä tyylilaji on usein satiiri, tai sellaiseksi Jore sen varmaan itse mieltää. "Olisin ystävällisesti kysynyt … kiitos." Kun vastaus tulee samassa tyylilajissa: "Luonnollisesti halumme kehittyä on suuri ja jos se ei omin voimin onnistu lukemattomista työtunneista ja harjoittelusta huolimatta, niin olemme avoimia myös uusille lähestymistavoille.", niin se muuttuukin hyökkäykseksi ammattivalokuvausta ja erityisesti ammattivalokuvausta 20 vuotta puolustanutta vastaan. "Lopetan yhteydenpidon tähän. En kirjoita kunnianloukkaukseen syyllistyvän henkilön kanssa."

    Kuten jo edellä kommentoin, niin Jore itkee sukulaiseensa kohdistuvaa kiusaamista (todellista vai kuviteltua, sitähän emme voi tietää), mutta itse vähät välittää, millaisia sivuoireita hänen omilla kommenteillaan voi olla kommentoitavien lähipiirissä. Petteri Järvisen lähimmät tuskin ovat mielissään, kun Jore kertoo netissä Petterin olevan varkaan.

    Jore itse kertoo kirjoittavansa aina nimellään, usein vielä tittelit ja joskus jopa CV:kin nimen perässä. Jore halveksii häntä nimettömästi haukkuvia. Paheksunta ei selvästikään ulotu Joren vastapuolta nimettöminä mollaaviin, kuten tässäkin viestiketjussa voidaan todeta.

    Surkein esitys mielestäni on kuitenkin se, Jore että itkee oman sananvapautensa perään. Hänen kirjoituksiaan kun ei julkaista kaikilla foorumeilla, kuten vaikka digicamera.netissä. Omassa blogissaan (silloin kun se oli vielä pystyssä ja kun se taas aloitetaan) Jore kertoi jättävän häntä ja hänen mielipiteitään kriittisesti arvioivat (= solvaavat Joren terminologiassa) kommentit julkaisematta. Sitten Jore sulkee bloginsa kaikilta kommenteilta ja lopulta varmuuden vuoksi jopa itseltään.

    VastaaPoista
  20. Jore toimi itse erittäin kovana sensorina blogissaan. Oheinen kriittinen, mutta ainakin mielestäni asiallinen kommentti oli muutaman hetken puusa.blogspot.com osoitteessa näytillä. Ja sitten Keravan sensori iski, siitä hattuuntuneena pistin kaappauksen aijaa.comiin esille. Huvittavaa oli se että Keravan sanavapauden puolestapuhuja, AD ja nykyinen emeritus sai sen poistatettua sieltäkin.

    Nyt latasin sen sinne uudestaan, saapa nähdä ylittääkö tämä blogikommentti aijaa.comin suvaitsevaisuuden rajat jälleen. Johannan pissaamiskuvia saa näyttää muttei asiallisia blogikommentteja, elämä on outoa.

    Vähänhän tässä on koulukiusaamisen makua mutta Jore saa nyt sen mitä on 20 vuotta tilannut...

    http://aijaa.com/yVRSUl

    VastaaPoista
  21. Olen kerran erehtynyt kommentoimaa Jorea omalla nimelläni. Sitä seurannutta sähköpostin tulvaa, jossa vuoroin uhkailtiin ja vuoroin itkettiin kutsuisin lähinnä ajojahdiksi. En suosittele kenellekään lähtemistä Joren kanssa mihinkään poikkipuoliseen omalla nimellään. Aluksi se on jopa huvittavaa, sitten rasittavaa ja lopulta ahdistavaa. Oli pakko suodattaa kaikki Joren posti lopulta roskapostiksi.

    Tiedän,että ilman näyttöjä kommenttini arvo on tasan sama kuin Joren omat väitteet ajojahdista. Netissä näkyvissä olleiden määrää ja sisältöä en vielä kutsuisi ajojahdiksi. En ainakaan, jos Joren omat kommentit katsotaan asiallisten kommenttien mittapuuksi. Niihin ja vastakommentteihin voi käydä tutustumassa monessa muussakin paikassa kuin tässä blogissa. mm. täällä

    http://tuhatsanaa.net/harrastelijakuvaaja_ammattivalokuvaaja_60

    Sama kaiku on askelten.

    VastaaPoista
  22. "Minä kestän tämän, mutta ei 8-vuotias."

    Olisiko päässyt freudilainen lipsahdus? Ehkä on syytä panna merkille, että joka ikisen Joren kanssa syntyvän kalabaliikin on aloittanut Joren "vilpitön" kommentti jossain muussa yhteydessä kuin Joren omilla sivuilla. Seuraus on aina sama. jore sulkee omat sivunsa.

    VastaaPoista
  23. "Narsismi ja täydellisyys

    Narsistin käsitys elämästä on hyvin kielteinen. Hän löytää asiasta, kuin asiasta huonon puolen, valittaa ja arvostelee sekä on itse aina vakuuttunut siitä, että suoriutuisi mistä tahansa tehtävästä paremmin. Milloin nopeammin, upeammin, siistimmin, asiantuntevammin, kustannustehokkaammin Kritisointi kohdistuu kaikkeen ja lähes kaiken aikaa; milloin maailmaan, työpaikkaan, perheeseen, ystäviin ja sukulaisiin. Usein narsisti ei kuitenkaan kykene tarjoamaan mitään konkreettista tapaa asioiden parantamiseksi, mutta julistaa oikeuden olla aina oikeassa.

    Narsistin mielestä hänen omat ongelmansa ovat suurempia kuin kenenkään muun. Hänen työnsä on arvokkaampaa, vastuullisempaa, haastavampaa ja siten rasittavampaa kuin muiden, häntä ei ymmärretä tai hän kohtaa muuten vain kohtuuttomia vastoinkäymisiä ja siten hän on oikeutettu olemaan jatkuvasti pahantuulinen.. Muiden kokeman onnistumisen tunteet hän vähättelee, aliarvioi ja mitätöi sitä raivoisammin mitä enemmän ne tuntuvat satuttavan hänen omaa heikkoa itsetuntoaan."

    Osui aika hyvin, mutta ei pelkoakaan, että uppoaisi.


    VastaaPoista
  24. En missä tapauksessa ryhdy nimittelemään ketään, kuten Petteri Järvistäkään ei täällä kutsuttu varkaaksi.

    http://pjarvinen.blogspot.fi/2009/01/kokeilussa-canon-5d-mark-ii.html

    Kunhan vain kerrottiin, millainen henkilö on varas ja jos tuntomerkit sattuvat sopimaan, niin minkäs sille mahtaa. Siispä minäkin vain kerron yleisellä tasolla, millainen moralisoija narsisti on ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, kehen tai keihin tuntomerkit mahdollisesti sopivat.

    "Narsisti rakastaa moralisoida kyllä itse kaikkea ja kaikkia, kunhan se ei kohdistu häneen itseensä tai omiin tekoihinsa. Narsistille on tyypillistä toimia moraalin vastaisesti, kun hän siitä hyötyy. Hän ei osaa pyytää todellisesti anteeksi, sillä empatiataidon puuttuessa hän ei kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan tai näkemään omaa syyllisyyttään."

    VastaaPoista

psykeone @ instagram